Napęd powierzchniowy w jachtach motorowych Pershing.

Inspirujący „ogon koguta” w jachcie motorowym  Pershing 108, to typowy znak wszystkich napędów powierzchniowych z ang. Surface Drive. Pershing to jedna z wiodących światowych marek produkujących wysokiej jakości jachty motorowe, których kadłuby wykonane są z karbonu oraz  włókna szklanego o długości od 50 do 140 stóp (15-43 metrów). Znakiem rozpoznawczym jachtów Pershing jest sposób, w jaki łączą one wyjątkowe sportowe osiągi, wykorzystując wysoce hydrodynamiczne kadłuby i potężne, innowacyjne systemy TOP SYSTEM ( Surface drive) , z elegancją i niezwykłą jakością awangardowych wnętrz. Innowacyjna konstrukcja, silniki o mocy do 7000 KM oraz wykorzystanie powierzchniowych śrub, dysz wodnych i turbin gazowych nadają jachtom motorowym Pershing prawdziwie sportowego wykończenia, napędzając je do niezwykłych prędkości – ponad 50 węzłów. Ponadto Pershing to niezwykle charakterystyczny projekt, który przez lata sprawia, że ​​jego modele są wyraźnie rozpoznawalne na międzynarodowej scenie jachtów motorowych.  Jachty Pershing są wysoko cenione przez klientów zainteresowanych osiągami pod względem szybkości i nowatorskich rozwiązań technologicznych.

O co chodzi z napędem powierzchniowym w jachcie motorowym.

Napędy powierzchniowe należą do najbardziej wydajnych morskich systemów napędowych na świecie. Co to są  Surface Drive  i jak działają taki napęd w jachcie? Mówiąc prościej, śruby napędowe przebijające powierzchnię pracują w połowie w wodzie, a w połowie poza wodą w planowanym obszarze śladu łodzi motorowej, która znajduje się tuż za pawężą jachtu motorowego. Umieszczenie śruby napędowej na poziomie powierzchni wody zmniejsza opór i zanurzenie jachtu, dzięki czemu napędy powierzchniowe nadają się do wielu rodzajów jednostek pływających , w których właściciel chce zmniejszyć zużycie paliwa, zwiększyć prędkość i stworzyć bardziej wydajny statek. Każdy jednak układ napędowy dla jachtów motorowych ma zalety i wady. Jednak w przypadku jachtów motorowych które szybko wchodzą w ślizg, napęd powierzchniowy ma kilka wyraźnych zalet w stosunku do swoich konkurentów w tym klasycznych wałów. Idealny jacht motorowy w którym można zastosować taki napęd,  ma sportowy, głęboki kadłub w kształcie litery V o bardzo niskim stosunku mocy do masy, dokładnie tak  jak jachty Pershing. Krótko mówiąc , można stwierdzić, że konstrukcja śruby napędowej przebijającej powierzchnię zmniejsza opór wody o 50% w porównaniu z konwencjonalnymi zanurzonymi systemami napędowymi (jak na przykład: układ napędowy wału).

Napęd powierzchniowy w jachtach motorowych Pershing.

Jedynymi powierzchniami stykającymi się z wodą są łopatki śruby. Skutkuje to wyższą ogólną prędkością, większym przyspieszeniem i lepszym stosunkiem masy do mocy. Z kolei mniejszy opór znacznie poprawia oszczędność paliwa. Ogólnie rzecz biorąc, od systemu Surface Drive można oczekiwać większej wydajności  pod względem oszczędności paliwa dla jachtu motorowego zdolnego  do osiągnięcia prędkości rejsowej większej niż 35/40 węzłów, zerowej kawitacji. Dodatkowym atutem jest fakt iż taki jacht ma mniejsze zanurzenie i może pływać po płytszych akwenach. Mniejsze nakłady finansowe związane z konserwacja i serwisem, oraz fakt że rufa jachtu jest lepiej dociążona co poprawia jego  pływalność sprawia, że ​​Surface Drives czyli napęd powierzchniowy to mądry wybór.

Howard Arneson i jego pomysł.

Kiedy mówimy o morskich układach napędowych, zwykle odnosimy się do konwencjonalnych wałów na których są umieszczone  śruby napędowe. Są  one najbardziej rozpowszechnionym i znanym na całym świecie systemem używanym do zastosowań morskich. Konwencjonalny system, taki jak ten, dobrze zaprojektowany, może zapewnić dobre osiągi przy maksymalnych prędkościach około 35-37 węzłów. Technologia umożliwiająca przeniesienie się do królestwa ponad czterdziestu, pięćdziesięciu, sześćdziesięciu i więcej węzłów stała się dostępna i jest dobrze sprawdzona. Konwencjonalny układ napędowy, składający się z całkowicie zanurzonych śrub i pochylonego wału, został  w tyle w porównaniu do  systemów napędu powierzchniowego, w szczególności Arneson Drives, który jest pierwszym przegubowym systemem powierzchniowym wprowadzonym na rynek.

 Howard Arneson  nie mogł znaleźć w jakim dokładnie miejscu śruby powinny się znajdować względem wody i   ponadto potrzebował sterów aby móc manewrować jachtem motorowym. Po kilkukrotnej zmianie punktu i kąta doszedł do wniosku, że gdyby udało mu się opracować system wznoszenia i opuszczania wałów byłby „w domu”. Kluczowym elementem jego wynalazku był układ kulowo-nasadowy, który w połączeniu z przegubem o stałej prędkości pozwoliłby sternikowi zmienić kąt i osiągnąć pożądane ustawienie śrub wg wody, przez Arnesona. Ostateczna konfiguracja ASD ( skrót od Arneson Drive)  została opracowana w 1979 r., A pierwsze modele zostały skonstruowane i przetestowane na początku 1980 r. Wkrótce rozpoczęto  produkcję najmniejszego modelu, który teraz nazywamy ASD 6. Początkowo testowane w wielu różnych zastosowaniach wyścigowych, Arenson Drive odniosły natychmiastowy sukces na wilu wodnych torach wyścigowych na całym świecie. Od ich pierwszego debiutu, liczne mistrzostwa świata w klasie 1 offshore i dwa znane na całym świecie wyścigi morskie Miami-Nassau-Miami zostały wygrane przez jachty wyposażone, w fabryczne jednosteki Arneson Drive.

Zalety napędu powierzchniowego w jachcie Pershing.

  • – Wał napędowy jest regulowany w pionie, co pozwala na wybór optymalnego kąta ciągu i trymu łodzi przy w zależności od obciążenia jachtu a także warunków morskich.
  • – W przeciwieństwie do konwencjonalnych systemów, w których śruba się obraca i woda odpycha się od steru( powstaje wektor)  napędy powierzchniowe przechylają się w kierunku ruchu, maksymalizując kontrolę i reakcję sterowania.  To jakby cały wał wraz ze śrubą był sterem.
  •  -Śruby  są umieszczone na rufie, za kadłubem, zwiększając siłę sterującą i poprawiając manewrowość przy każdej prędkości.
  • – Napęd ma trymowany wał napędowy i nie ma stałych podwodnych elementów, co wymaga znacznie mniejszego zanurzenia niż jachty motorowe o konwencjonalnym napędzie.
  • – Silniki umieszczone są w rufowej części łodzi, co poprawia techniczną ich zwartą instalację i maksymalizuje przestrzeń dla ogólnego rozplanowania kabin na jachcie. Łódź motorowa zyskuje lepszą „pływalność” w wodzie, ponieważ środek ciężkości znajduje się bliżej pawęży.
  • – kawitacja to gwałtowne tworzenie się i zubożenie pęcherzyków powietrza wytwarzanych przez turbulentny przepływ wirujących śrub. W przypadku napędu powierzchniowego połowa śruby napędowej znajduje się nad powierzchnią, a łopatki powierzchniowe tworzą raczej super wentylowane środowisko niż potencjalną kawitację. Eliminuje to ryzyko uszkodzenia śruby napędowej z powodu kawitacji, zapewniając z czasem mniej problemów z serwisem i konserwacją.
  • Duża wydajności, osiąganie dużych szybkości jachtu motorowego

Łatwość sterowania jachtem motorowym z napędem powierzchniowy Pershing

W dzisiejszych czasach elektronika mocno ułatwia sterowaniem jachtem z napędem powierzchniowym. W Pershingach stosowany jest automatyczny system Easy Set, który steruje trymem śrub i wałów oraz jachtu co umożliwia wejście w ślizg w najkrótszym możliwym czasie. To komputer wykonuje pracę, która kiedyś wymagała umiejętności i doświadczenia od sternika. Mamy do dyspozycji również Joystick, który umożliwia manewrowanie jachtem w bardzo intuicyjny i łatwy sposób. System XENTA uruchamia silniki i stery strumieniowe w taki sposób, aby jacht poruszał się zgodnie z wychyleniem joysticka.

Wyachts
Wyachts